czwartek, 10 listopada 2011

Pierogi z mięsem - przepis podstawowy


                          Przepis zamieszczam na prośbę kilku osób, które uważają moje pierogi z mięsem za doskonałe. Jest to m.in. moja Ania, która już z niejednego talerza pierogi jadła. ;) I jest prawdziwą znawczynią tematu. Dla niej oraz dla wszystkich, którzy prosili - oto jest. ;)
Jak już pisałam przy moim rosole, zawsze do tych pierogów wykorzystuję mięso i  nieco warzyw z gotowania rosołu i tak też Wam radzę uczynić, jeśli chcecie mieć naprawdę smaczne pierogi z mięsem.
P.S. Przepis na ciasto poniżej jest inne niż widoczne na pierogach, ponieważ to jest ciasto maślankowe (zamiast wody - maślanka), które postanowiłam eksperymentalnie zrobić. Zabijcie mnie -nie wiem, gdzie przeczytałam przepis; na pewno gdzieś na Waszych blogach i jeszcze pamiętam, że wtedy Domi z kimś o tym cieście rozmawiała, potem ja tam kliknęłam i zrobiłam. Niestety nie pamiętam, kto o nim pisał...;)
Ciasto w każdym razie jest niezłe, na pewno fantastyczne w obróbce, jednak maślanka nadaje charakterystycznego posmaku i szklistości ciastu, który mi trochę nie leży w polskich pierogach, choć na pewno ma swoich amatorów. Ja jednak wolę na tradycyjne pierogi swoje ciasto. ;) 
Za to na pewno gdy będę robić tortellini skorzystam z ciasta maślankowego, myślę, że do szpinakowych szczególnie się nadaje, gdyż ma bardzo neutralny smak.

Przepis zgłaszony do Domowej Pierogarni Neoflamu.


Składniki na ciasto:
  • 500 g mąki (+ do podsypywania)
  • 1 jajko
  • gorąca woda ( zagotować i odczekać 10 minut)
  • szczypta soli
  • 1 łyżka masła lub oliwy

Farsz:
  • gotowane mięso z rosołu bez skór, kości i chrząstek (kurczak i wołowina w proporcji 3:1)
  • 1/2 gotowanego korzenia marchewki
  • 1/2 gotowanego korzenia pietruszki
  • 1 żółtko
  • sól, pieprz ziołowy, pieprz czarny i tymianek do smaku (ale umiarkowanie)
  • 1 łyżeczka przyprawy warzywnej (opcjonalnie)
  • 1 ząbek czosnku 
  • kawałek selera gotowanego 
  • 2 cebule  
  • oliwa do smażenia lub sklarowane masło


1. Mąkę przesiać do miski, dodać jajko i masło, połączyć je z mąką i solą. Porcjami wlewać do mąki gorącą wodę, wyrabiając drewnianą łyżką. Należy dodać tyle wody, żeby ciasto było zwarte, ale dość miękkie - powinno lepić się do rąk. Zostawić na 5 minut, żeby lekko ostygło i wyjąć na wysypaną mąką stolnicę.
2. Wyrabiać chwilę, lekko podsypując mąką, aż przestanie przywierać do stolnicy i rąk. Uwaga, żeby nie przesadzić z mąką, ciasto powinno być miękkie i niesprężyste, wyrabiamy dosłownie 2 minuty. Następnie uformować kulę, nasypać trochę mąki w jednym miejscu na blacie, położyć na mące ciasto i przykryć miską. Zostawić do wypoczęcia na 30 min.
3. W tym czasie zrobić farsz: cebule posiekać i podsmażyć na oliwie na złoto, odstawić. Mięso i warzywa przepuścić przez maszynkę lub drobno posiekać, wymieszać z 1/3 ilości podsmażonej cebuli, przeciśniętym przez praskę czosnkiem, żółtkiem i przyprawami. 
4. Ciasto rozwałkować i wykrawać małe kółka, nakładać łyżeczką farsz, zlepiać (lepiej, żeby farsz nie dostawał się między brzegi ciasta) i układać na ściereczce. Ciasto wałkujemy po niewielkim kawałku i stopniowo, gdyż łatwo wysycha.
A jak zrobić taką ozdobną falbankę poinstruuje Was Ola - Film: Jak lepić ozdobnie pierożki.
Ulepione pierogi również przykrywamy drugą ściereczką, żeby nie wysychały, bo będą pękać podczas gotowania.
5. W dużym garnku zagotować wodę (do 3/4 objętości), posolić i wrzucać partiami pierogi - ja na 5 l garnek wrzucam po 12-14 pierogów. Gotować na niewielkim ogniu do wypłynięcia (można delikatnie zamieszać trzonkiem drewnianej łyżki), następnie jeszcze 2-3 minuty - uwaga na ogień, nie powinny wrzeć tylko lekko bulgotać. Wyciągać łyżką cedzakową na duży talerz, polewać smażoną cebulą.

Można podawać ze śmietaną, surówką z kapusty lub polane sosem grzybowym. 



20 komentarzy:

  1. bardzo lubie:) i juz lapie za widelec, zeby skosztowac Twoich pysznosci:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale pysznie wyglądają.Przyznam że z mięsem to już całe wieki nie jadłam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aleś mi apetytu narobiła,chodzą za mną już od tygodnia :)Pięknie wyglądają aż się proszą żeby skubnąć.Jutro rosół na obiad to mięsko będzie i pierożków nalepię bo u mnie wszyscy bardzo lubią.Pozdrawiam cieplutko bo zimno strasznie już wszędzie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Najważniejsze, że zapamiętałaś przepis:))

    OdpowiedzUsuń
  5. pięknie wyglądają
    bardzo lubię Twój blog więc postanowiłam go wyróżnić :) szczegóły tutaj http://zeby-zycie-mialo-smaczek.blogspot.com/2011/11/wyroznienie.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja za pierogami z mięsem nie przepadam, ale te wyglądają bardzo, bardzo apetycznie! I jak falbaneczka, fiu, fiu...

    OdpowiedzUsuń
  7. Sliczne są. Uwielbiam. Mój synek też i to bardzo.:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój Boże! Ślinka mi cieknie na samą myśl o takich pierogach, a co dopiero gdy patrzę na smakowite zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeszcze mi się przypomniało, że gdy kilka lat temu przyjechaliśmy z moim synem na wakacje i robiliśmy taki objazd dookoła Polski to on codziennie przez prawie dwa tygodnie zamawiał pierogi z mięsem. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę wypróbować Twoje pierogi koniecznie. Jak robiłam swoje na święta to nie wiem co się stało, ale jakoś po prostu jakby mi się już znudziło... Wersja z maślanką brzmi super ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. pysznie wyglądają, niemalże czuję ich zapach :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Spot on with this write-up, I absolutely believe that this amazing site needs much more attention.
    I'll probably be back again to see more, thanks for the info!
    Here is my page - buy youtube views

    OdpowiedzUsuń
  13. DZIĘKUJE ZA WSPARCIE, przepis na ciasto na pierogi jest SUPER. Pierogi wyszły wyśmienicie, ciasto miękkie, bo z tym miałam problem. Farsz zrobiłam po swojemu, miałam mięso wołowe i kurczaka z rosołu oraz dwa prawdziwki. Grzyby podsmażyłam z cebulką na oliwie, do farszu dodałam też marchewkę z rosołu. Pierogi były wyśmienite!!!
    Pozdrawiam Marzenna

    OdpowiedzUsuń
  14. Pysznie wyglądają :) Niedługo sama postaram się zrobić pierożki z mięsem.

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam pierogi z mięsem, a te wyglądają przepysznie. Nigdy nie robiłam farszu z drobiu i wołowiny. Zawsze mieszam wołowinę z wieprzowiną. Muszę przetestować takie połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Thank you, this blog has added to my knowledge obat herbal buat sakit maag It's perfect

    OdpowiedzUsuń
  17. Bawoooo!!!! Jestem pod wrażeniem. Super przepis i naprawdę rewelacyjne pierogi wychodzą. A biję brawo bo mało kto dodaje czosnku do pierogów. Przeszukałem już wiele witryn/ portali (zwał jak zwał) i prawie na żadnym nie było. Stąd też postanowiłem skomentować i spróbować przepisu - notabene przygotowałem dzisiaj na obiad. Osobiscie nie porowadze bloga, ponieważ nie potrafię. Zamieszczam tylko moje pomysły kulinarne na www.mojeprzepisy.pl gdzie mnie możecie znaleźć :D Ale raz jeszcze dziękuje za przepis i polecam. Ma Pani nowego fana :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za wizytę i komentarz. Naprawdę fantastyczne uczucie, jeśli komuś tak bardzo przypadnie do gustu potrawa i przepis! :)
    Polecam się na przyszłość i serdecznie pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Masz pytania, uwagi, sugestie? Napisz! Będzie mi ogromnie miło, w szczególności jeśli zrealizujesz któryś z moich przepisów. ;)
Lojalnie uprzedzam jednak, że anonimowe komentarze nie będą publikowane ani nie doczekają się mojej odpowiedzi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...