niedziela, 7 sierpnia 2011

Ryż indyjski pulao

          
                 Pulao to indyjska potrawa z ryżu, choć dla mnie to raczej dodatek niż samodzielne danie, przygotowywana z różnych przypraw, warzyw, orzechów. Często na słodko, z odrobiną miodu, rodzynkami...
Ja najbardziej lubię korzenno-warzywne pulao, zawsze robię troszkę więcej i zjadam na kolację zimne i bez niczego.
Taki ryż jest bardzo bogaty w smaku, aromatyczny, a przy tym niesamowicie delikatny.
To także przepis autorski, pracowałam nad nim jakieś 3-4 razy, zanim ryż osiągnął prawie idealny smak jak w indyjskiej restauracji Taj Mahal w Bochum. Zaproponowano nam go za dodatkowe 1 EUR do zamówienia, jako ryż z dodatkiem przypraw i warzyw. ;) Warto było zainwestować tę kwotę! Zawsze kiedy robię curry, przygotowuję także ten ryż.

Warzywno-korzenne pulao 

Składniki: 

I  Do gotowania ryżu: 
  • 1 niecała szklanka ryżu basmati (ok. 200 ml)
  • 2-3 ziarna kardamonu,
  • 2-3 goździki
  • 1 gwiazdka anyżu
  • szczypta czarnuszki
  • kilka ziaren czarnego pieprzu

II Do ugotowanego ryżu

  • szczypta cynamonu
  • szczypta kurkumy
  • szczypta pieprzu
  • szczypta płatków chili
  • szczypta  kuminu
  • 1 płaska łyżeczka suszonych warzyw (mieszanki -marchew-seler-pietruszka w korzeniu -por)
  • 1 płaska łyżeczka suszonej cebuli (surowej, nie smażonej)
  • szczypta suszonych buraków czerwonych (ja dałam w tym przepisie płaską łyżeczkę, stąd intensywny kolor)
  • szczypta ziaren kolendry
  • 1 duża łyżka masła
  • 1 płaska łyżeczka soli

 Warzywa suszone i kolendrę wrzucić do moździerza i utłuc, ale nie na proszek, tylko tak, żeby pozostawić niewielkie kawałeczki warzyw.


Ryż gotuję w następujący sposób: wsypuję do garnka, wrzucam całe przyprawy i wlewam dużo wody, doprowadzam na dużym ogniu do wrzenia, przykrywam, gotuję dalej na dużym ogniu ok. 7 minut. Po tym czasie odcedzam, wyciągam całe przyprawy, gorący wrzucam z powrotem do garnka i wsypuję wszystkie przyprawy sypkie oraz utłuczone warzywa z moździerza. Dodaję łyżkę masła, sól, mieszam delikatnie, ale dokładnie, szczelnie zamykam garnek i zostawiam na gorącym palniku ok. 10 minut. Podaję do wszelkich curry.



5 komentarzy:

  1. uwielbiam wszelkie dania na bazie ryżu. Twoje danie wygląda bardzo apetycznie, zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Buraczki nadają ładny kolor temu ryżowi - fajny pomysł. To co obok ryżu też mi się podoba, tzn. curry.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten ryż wygląda świetnie :) Zapisuję, jak następnym razem będę robiła coś indyjskiego to go przyrządzę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję. Bardzo się ucieszę, jak zrobicie sobie mój ryż. A napiszcie potem, jak smakowało! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam przypadkiem trafiłam na ten przepis poszukując przypraw indyjskich, bardzo się cieszę i dodaję blog do ulubionych - serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Masz pytania, uwagi, sugestie? Napisz! Będzie mi ogromnie miło, w szczególności jeśli zrealizujesz któryś z moich przepisów. ;)
Lojalnie uprzedzam jednak, że anonimowe komentarze nie będą publikowane ani nie doczekają się mojej odpowiedzi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...